Leerlingen uit de tweede klas treden in voetsporen van Da Vinci

Jong Haarlems talent treedt in voetsporen van Da Vinci

Bron Haarlems dagblad
© Foto United Photos/Paul Vreeker

Van tijdreismachines tot een apparaat dat ’slechte mensen’ hoofdpijn bezorgt en een vliegmachine die conflicten op kan lossen. Leerlingen uit klas 2 van het Stedelijk Gymnasium Haarlem barsten van de ideeën om de wereld te verbeteren. Tijdens workshops van kunstenaar Rogier Polman laten kinderen hun fantasie de vrije loop. ,,Wie weet zitten er wel wat nieuwe Da Vinci’s tussen’’, lacht lerares Isabel Visser.

Ongeveer 150 leerlingen uit de tweede klas van het gymnasium volgen dit jaar voor het eerst lessen van het vak ’Nieuwe Media’, dat wordt gedoceerd door Isabel Visser. Tieners leren onder meer programmeren, doen wetenschappelijk onderzoek via Google en raken bekend met de mogelijkheden en de gevaren van de digitale wereld.

Maar wie bedenkt uitvindingen als het internet, de computer en de smartphone? Met het project ’Dat wat niet bestaat’ hoopt het Stedelijk Gymnasium het creatieve deel van het brein van de leerlingen te prikkelen. Dat gebeurt in samenwerking met Architectuurcentrum ABC, waar afgelopen maanden de tentoonstelling Veni, Vidi, Vinci te zien was. Een aantal werken van Polman maakte daar deel van uit.