TEAM SGH

Duurzame bolide van Team Stedelijk Gymnasium rijdt in Londen

Tekst: Haarlems Dagblad – 
Duurzame bolide van Team Stedelijk Gymnasium rijdt in Londen
© Foto United Photos/Paul Vreeker
De leden van Team SGH sleutelen aan het zelfgebouwde duurzame voertuig.

Strijden voor een duurzame toekomst met voertuigen die worden aangedreven door waterstof en elektriciteit. Dat staat centraal tijdens de Shell Eco-marathon die begin juli in Londen wordt gehouden. Een delegatie uit Haarlem mag eraan meedoen. Het Team SGH van het Stedelijk Gymnasium voerde maandagmiddag testritten uit in recreatiegebied Spaarnwoude, met leerlinge Emma Wiegers in de bolide. ,,Emma past er het beste in.’’

Innovatie, technologie en duurzaamheid staan centraal bij Shell Eco-marathon, één van de meest uitdagende en grootste studenten- en scholieren wedstrijden ter wereld.

Deelnemende teams bouwen een voertuig met als doel een zo groot mogelijke afstand te rijden op het equivalent van 1 kWh of 1 liter brandstof. Tijdens het in Londen gehouden evenement was vorig jaar de winnende afstand 2.503 km, wat ongeveer vergelijkbaar is met een autorit van Amsterdam naar Faro, het zuidelijkste puntje van Portugal.

Hans Klok

In recreatiegebied Spaarnwoude bij de skeelerbaan – op steenworp afstand van Zijkanaal C – zijn de leerlingen van het Stedelijk Gymnasium druk bezig met de elektrische auto. Het voertuig doet enigszins denken aan een ligfiets, maar ziet er indrukwekkend uit.

Lucas van Rens is de techneut die van de hoed en de rand weet als het om elektronica gaat.

,,Kijk, wat je hier ziet is de motorcontroller, daar draait in feite alles om. Daar onder de vermogensmeter, die hebben we zelf gebouwd. Met die blauwe knop die je daar ziet kan Emma de snelheid regelen.’’

Stedelijk Gymnasium-leerlinge Emma Wiegers tijdens de testrit.
© Foto United Photos/Paul Vreeker
Stedelijk Gymnasium-leerlinge Emma Wiegers tijdens de testrit.

De regen miezert, en daardoor is het lastig de testritten uit te voeren. Ook de kap die over het onderstel geplaatst moet gaan worden is nog niet helemaal gereed, vandaar dat nog even het oranje exemplaar van vorig jaar uitkomst biedt.

De kap is van het materiaal ‘carbon’ en vervaardigd door de Zandvoortse firma Holland Fiber Parts – tevens producent van catamarans – van Hans Klok.

,,Deze naamgenoot van de beroemde illusionist is óók een ware tovenaar, maar dan met carbon’’, lacht Lucas. Maar ook al is Klok een ambachtsman, qua promotie van zijn bedrijf mag er gerust nog een en ander gestroomlijnd worden. ,,Dus heb ik een marketingplan voor hem geschreven’’, zegt Team SGH-lid Roeland Jetten.

,,Het Team SGH bestaat uit zestien leerlingen en vier docenten die begeleiden’’, legt Dunya Schotman uit. Bas Zoon (scheikunde), Peter Hooft (economie), Marc Landsaat (techniek) en Wouter Burger (natuurkunde) staan de leerlingen bij. Het project geldt tevens als profielwerkstuk.

,,Natuurlijk scoort Shell hier als bedrijf vooral mee’’, lacht Roeland Jetten nuchter.

,,Maar Shell is natuurlijk óók bezig met duurzaamheid en nieuwe vormen van energie in plaats van fossiele brandstoffen.’’ Lucas: ,,Veiligheid is een belangrijk onderwerp. Shell heeft heel veel regeltjes opgesteld waaraan je als team moet voldoen.’’ Lucas’ vader Bas is de afgelopen dagen nog ingesprongen om technische onvolkomenheden op te lossen.

Team SGH heeft zin om de reis naar Londen te maken. Van 5 tot en met 8 juli zijn de wedstrijden, waar moet blijken welk voertuig het zuinigste rijdt. Honderdveertig teams uit verschillende landen doen mee. Er zijn allerlei prijzen te winnen.

,,We hebben waarschijnlijk te weinig tijd hebben om de stad te kunnen bekijken’’, zegt teamgenoot Claire van Vulpen. ,,Er doen ook studenten mee van universiteiten, die hebben véél meer tijd om aan hun voertuig te werken’’, weet Lou Feenstra.

,,Wij doen alles met een klein budget’’, zegt Dunya Schotman. ,,Maar het is natuurlijk grote een eer om geselecteerd te worden door de organisatie.’’ Op naar de schonere en duurzame wereld.